Page 7 - Rosenholmeren_02-2020
P. 7
Februar 2019 ROSENHOLMEREN 7
Her er Newtons egne
notater:
Er tid en egenskab ved universet, eller er det no-
get, der kun findes inde i vores hoveder? Tid er et
begreb, der forudsætter en fælles forståelse blandt
mennesker. Det, vi måler med uret, kalder vi ’tid’.
Vi er gået fra solure over pendulure til atomure.
Hver gang nøjagtigheden er blevet bedre, er der op-
stået nye anvendelser, som vi ikke anede, vi havde
Momo forsøger så at bringe den stjålne tid tilbage Uendelighedens eller evighedens bro ved Århus brug for. Når vi følger Newton og siger, at tiden
til menneskene, så de kan lære at være i tiden her bugt går, benytter vi et billede fra dagligdagen. Men her
og nu. giver det kun mening at sige, at noget går, når det
Om tid og evighed skriver ateisten Poul Henningsen: bevæger sig i forhold til noget andet, der står stille.
Augustins bekendelser skrevet ca. Så når tiden går, hvad går den så i forhold til? Hvis
år 400: »I dit korte liv, tid er en egenskab ved universet, så må det, der
er hver time dyr, hvert sekund er et dyrt sekund. ikke går, jo være noget udenfor universet, og så bli-
»Hvad er tid? Hvis nogen spørger Du glemmer vel ikke, at årene ryer. ver billedet pludselig problematisk.
mig herom, ved jeg det. Men hvis Se på dit ur.
jeg skal forklare det for nogen, Viserne flyer.
ved jeg det ikke«. Hold dig vågen min ven. i tide!
Vores lille liv sluttes inde af en søvn.
Vi er samme stof, som drømme gøres af
Så hvad er tid? det store tomme rum
Niels Bohr har en fortolkning, som kan være svær Hold dig vågen ven. Digteren Benny Andersen skriver om tiden:
kryptisk at tyde, men der er en pointe deri: »En ver- Hvorfor sove nu
den ville, hvor alle processer inklusive de biologiske i den lyse sommernat. Jeg har hørt om tiden
og psykologiske gik den modsatte vej, ikke kunne Det haster med det kys. jeg har hørt den kan være lang
erkendes, fordi enhver sansning og enhver tanke kun Den kommer før du tror, jeg har hørt den kan slippe op
erkendes i det øjeblik, den har nået sin afslutning!« den drømmeløse søvn!« at man kan finde eller tabe den
at den kan være ordentlig
Et ur er et apparat, der eller kostbar
regelmæssigt gentager god eller dårlig
Igen: Hvad er tid? det samme mønster ude eller inde
igen og igen, og det, jeg har hørt meget om tiden
vi måler med uret, men jeg har aldrig set den
kalder vi ’tid’.
I moderne tale møder man to fundamentale be- Først kom soluret og så uret, paradoksalt nok op- Vi har tolv ure i huset og alligevel slår tiden ikke til!
greber. Det ene begreb er evighed. Det andet er fundet af en munk, så brødrene kunne overholde
tid. Evighed er uendelig. Tid er afgrænset. Man deres tidsbønner og opnå evigt liv. Arthur fik skænket kaffe på plejehjemmet og fun-
kan forholdsvis nemt forholde sig til tid, for det derede meget over tidsbegrebet:
sker dagligt. Det er straks værre med evigheden, Hvor kan man se al- »Det lyder som om, at tiden er en »den«, altså et el-
for hvordan skal den defineres. Tid har begyndel- verdens ure? De kan ler andet begreb, man burde forholde sig til. Eller
se og ende. Evighed har hverken begyndelse eller faktisk beskues og be- måtte kunne finde. Jeg har læst og ledt efter »den«.
ende. Man kan kalde evigheden for et uendeligt undres i Århus. Nej, jeg må vist give op, jeg er i tidnød overfor min
NU, men man kan ikke forestille sig, hvad det er, redaktionschef. Ja sikke tider! Kan Rosenholme-
eller hvordan det er. I følge bibelen sigter evighed rens læsere finde tid til at finde tiden?«
til det, der er uden begyndelse og ende, og det er Den Gamle Bys fantastiske urmuseum er et besøg Da Arthur forlod plejehjemmet og lukkede døren
alene Gud, der er det. værd. Her står tiden ikke stille. Her møder nutiden udefra, lød en lillepigestemme bag ham: «Har du
fortiden. tid til at hjælpe med at pumpe min cykel?« »Dæk-
Måske er evigheden, som et kinesisk ordsprog si- ket er fladt og holder ikke luft i lang tid!« »Jeg
ger: »En lille fugl kommer hvert hundrede år og kan nok lige nå at køre hjem på den tid, og den
sliber sit næb på et højt granitbjerg. Når bjerget er luft, du pumper i dækket, så tak«
slidt ned, er der gået et sekund af evigheden.« John Wheeler Arthur tog cykelpum-
Tankevækkende og uforståeligt for travle moderne pen og fik pumpet
mennesker. Vi kender dog udtrykket: Om hundrede både luft og tid i pi-
år er alting glemt. Dette tidsrum er mere forståe ligt. gens cykeldæk. »Tak
I følge fysikekspert Ulrik Uggerhøj, Århus Uni- fordi du tog dig tid.
versitet havde professor John Wheeler, USA sin Så håber jeg, at der er
teo ri om tiden. Han skriver herom: »Wheeler for- tid til at cykle hjem«.
søger at definere tiden ved at sige, at tiden er natu- Arthur tænkte filosofisk: Man kan altså fylde op
rens måde at undgå, at alting sker på én gang. -Det og forlænge tiden med en cykelpumpe! Så håber
lyder umiddelbart besnærende og rigtigt. Men når jeg, at hun har kvalitetstid og kvalitetsluft nok til
han siger på én gang, så er det underforstået, at der at nå hjem!
er noget, der hedder tid, og så er det, at argumen-
tationen går i ring« Ulrik Uggerhøj har skrevet bø- Ellers gør som soluret
ger om tidsbegrebet. Værd at læse. på kirken: Tæl kun de
lyse timer!
Newton var den første, der behandlede begrebet
»Alting har en tid. For alt hvad der sker under tid på en matematisk præcis måde, og i sit hoved-
himlen, er der et tidspunkt. værk ’Principia’ fra 1687 beskriver han tiden som Venlig hilsen fra
En tid til at fødes, en tid til at dø. En tid til at tie, en egenskab ved universet; noget, der bevæger sig ArthUR !
en tid til at tale. En tid til at elske, en tid til at jævnt frem-ad upåvirket af, hvad vi mennesker
hade. En tid til krig en tid til fred.« Disse sætnin- foretager os. Kildemateriale: Nettet samt artikel hos Bladbjerg/
ger er fra prædikernes bog kap. 3 . Kibsgaard:« Hjælp, hvem har stjålet min tid? »