Page 4 - Rosenholmeren_02-2020
P. 4
4 ROSENHOLMEREN Februar 2019
Fortsat fra forsiden Hansen den idé at lave Rossinis ”Barberen i Se- ham. ”Jamen, jeg skal bare ind og se Poul Bund-
Efter gymnasiet begyndte jeg i 1986 at gå til sang villa” med en pianist og to sangere på scenen i alle gaard” sagde manden. ”Øhh, Poul Bundgaard er jo
hos en sidste-års-elev på konservatoriet i Aalborg. roller. Vi var blevet inspireret af Flemming Jensen død” forsøgte teaterforeningsformanden. ”Er han
Og der blev jeg præsenteret for Mozart, Brahms, og Jesper Kleins Gøngehøvdingen, hvor de to spil- død???” var svaret forundret ”Nå, men jeg vil i
Händel og Rossini. Det blev jeg så bidt af, at jeg lede alle roller, og vi tænkte, at det samme kunne hvert fald ind og se Hans Kurt”…….
undersøgte, hvordan man dog kunne komme på man vel også gøre med opera.
konservatoriet. Det viste sig, at jeg kunne nå at Det blev til Figaros første forestilling ”Nybarberet i I 2010 havde jeg efterhånden fået svært ved at få
melde mig til optagelsesprøven det år, så det gjorde Sevilla – usædvanlig frit efter Rossini”. tid til at passe jobbet på Den Jyske Opera ordent-
jeg ud fra devisen om, at ”det har jeg aldrig prøvet ligt. Og jeg havde siden Figaros’ start haft en del
før, så det kan jeg nok godt”. orlov fra DJO. Så meget at mine kolleger begyndte
Man skulle til prøven synge seks klassiske sange, at kalde mig ”Orlovski”.
og jeg havde kun fået lært fem. Men jeg tænkte, at Jeg besluttede mig derfor for at sige mit faste job
jeg jo da også kunne synge noget helt andet som op og blive freelance.
slutnummer. ”Hvem orker også at høre seks klas- De første par år supplerede jeg indkomsten fra Fi-
siske numre i træk”, tænkte jeg? I nogle år havde garos og andre sangjobs med en kirkesangerstil-
jeg sunget og spillet numre af den amerikanske sa- ling. Men i dag lever jeg fuldtids af Figaros.
tiriker Tom Lehrer, så jeg valgte et af hans numre
som slutnummer. Og jeg aftalte med pianisten, at Vi har siden ”Nybarberet” og ”Farinelli” produce-
når vi var færdige med det femte klassiske num- ret ”Maskarade – freden er forbi”, ”Livet er en ga-
mer, skulle hun rejse sig og sige, at nu havde jeg ade – løsningen staar på bagsiden” en Kabaret om
ikke betalt for mere, så nu gik hun. Som sagt, så Storm P., ”HMS Pinafore – det hele sejler”, ”Fla-
gjort. Og mens juryen, der bl.a. bestod af Peter Ba- germusen – nu gik det ellers lige så godt”, ”Mester-
stian, sad måbende nede i salen, satte jeg mig til det sangerne paa Møllegaarden – naar opera kommer
store koncertflygel, og så fik de Tom Lehrers ”The til korch”, ”Piraterne fra Penzance – svinger træ-
Masochism tango” for fuld udblæsning. Da num- benet og går planken ud”, ”Svend, Knud og Valde-
meret var slut, brød juryen ud i spontan klapsalve. mar – synger på sidste vers”, ”Gullaschbaronen”
Jeg gik ud af salen med overbevisningen om, at ”nu og den seneste ”Elverhøj – men tonen er lav”. Alle
er den der!”. Der var nemlig ikke blevet klappet til forestillinger, hvor sang og komik er det centrale.
nogen af de andre optagelsesprøver. Jeg, der kun Nybarberet i Sevilla - Jakob Næslund og Hans Due-
havde sunget klassisk i godt tre måneder, var nu, holm.
gik jeg selv ud fra, på vej mod skyerne og berøm-
melsen. Jeg blev kaldt ind igen for at få karakte- Da vi tog til Danmarks Teaterforeningers årlige se
ren (mon det blev 11, eller kunne man håbe på et minar (det er en slags salgsmesse for teater) i no-
13-tal?), og jeg fik den nedslående karakter 5, altså vember 2007 med den, solgte vi 15 forestillinger,
ikke bestået, men med besked om at komme igen hvilket vi syntes var helt vildt. I 2008 solgte vi lidt
næste år, når jeg havde fået lært lidt mere. Og hvis flere af ”Nybarberet”, og da vi i 2009 besluttede at
jeg så ville undlade selv at spille klaver til, så……. kaste os over den gamle operette ”Farinelli”, solgte
Næste år kom jeg ind (jeg undlod at spille klaver vi 35 forestillinger!
selv), og jeg gik to år på konservatoriet i Aalborg,
og dernæst fire år på konservatoriet i Aarhus. ”Farinelli”, som vi skrev om og omplantede til et
tv-studie og en slags ”Farinelli – her er dit liv”,
Ved siden af konservatoriestudiet i Aarhus blev jeg viste sig dog at give lidt udfordringer sine steder
også medlem af operagruppen Æventyr-Operaen. rundt i landet. Publikum er ikke altid lige gode til at HMS Pinafore - Hans Dueholm, Jakob Næslund og
Her mødte jeg min nuværende kone Birgitte, og læse meget andet end overskriften, når de køber en Allan Dahl Hansen sammen med en masse søfolk.
sammen med de andre i gruppen spillede vi opera forestilling. Og da ”Farinelli” er en populær titel,
for børn rundt i landet i godt og vel 10 år. Samti- troede nogle, at de skulle ind og se den gode gamle
dig var jeg blevet medlem af Den Jyske Operas as- Farinelli. Og det selvom vi havde kaldt forestillin-
sistentkor, hvilket betød, at jeg kom med i en del gen ”Farinelli – der er intet under bæltestedet” og
forestillinger på Den Jyske Opera, også på turné. i beskrivelsen af forestillingen havde gjort alt for
Alt dette var god træning for en ung sanger, og da at signalere, at det her var en noget anderledes ud-
Den Jyske Opera slog 24 faste korstillinger op i gave, end man var vant til.
1999 søgte jeg en af dem og fik den.
I mellemtiden var Birgitte og jeg blevet forældre
til Emil og Stine, og sammen var vi flyttet til den
gamle skole i Halling.
I 2004, efter fire år som fastansat korist og indi-
mellem solist på Den Jyske Opera, begyndte jeg
at kede mig lidt. Så sjovt er det heller ikke at stå i
baggrunden og synge kor, mens andre er solister i
forgrunden.
Jeg stiftede derfor teater- og operaselskabet Fi-
garos, hvor jeg og gode kolleger tog ud for at un-
derholde med opera, operette, viser og andet sang
blandet med komik.
I 2006 fik min kollega og gode ven tenoren Jakob
Næslund og jeg sammen med pianisten Allan Dahl HMS Pinafore - Hans Dueholm som lille Forglem-
migej.
Jakob Næslund besluttede efter Flagermusen at
blive souschef på Den Ny Opera i Esbjerg, så han
blev skiftet ud med sopranen Lisbeth Kjærulff. Og
i ”Elverhøj” har vi også fået skuespilleren og revy-
Farinelli - Jakob Næslund og flere udgaver af Hans kunstneren Rasmus Krogsgaard med. Min trofaste
Dueholm. pianist Allan Dahl Hansen er stadig med, og ham
slipper jeg ikke.
I Kolding forsøgte en teaterforeningsformand at Teaterforeningerne har igennem årene lært os at
Figaros - opera with a twist. www.figaros eu forklare en ældre herre, at denne ”Farinelli” var kende, og vi har fået bygget et stort og trofast pub-
Operachef Hans Dueholm. lidt anderledes, og at det måske ikke var noget for likum op, som nu kender vores skæve form for hu-