Page 4 - Rosenholmeren_02-2020
P. 4

4                                                                  ROSENHOLMEREN                                                             Februar 2019
     Fortsat fra forsiden                               Hansen den idé at lave Rossinis ”Barberen i Se- ham. ”Jamen, jeg skal bare ind og se Poul Bund-
     Efter gymnasiet begyndte jeg i 1986 at gå til sang  villa” med en pianist og to sangere på scenen i alle  gaard” sagde manden. ”Øhh, Poul Bundgaard er jo
     hos en sidste-års-elev på konservatoriet i Aalborg.  roller. Vi var blevet inspireret af Flemming Jensen  død”  forsøgte  teaterforeningsformanden.  ”Er  han
     Og der blev jeg præsenteret for Mozart, Brahms,  og Jesper Kleins Gøngehøvdingen, hvor de to spil- død???”  var  svaret  forundret  ”Nå,  men  jeg  vil  i
     Händel og Rossini. Det blev jeg så bidt af, at jeg  lede alle roller, og vi tænkte, at det samme kunne  hvert fald ind og se Hans Kurt”…….
     undersøgte,  hvordan  man  dog  kunne  komme  på  man vel også gøre med opera.
     konservatoriet.  Det  viste  sig,  at  jeg  kunne  nå  at  Det blev til Figaros første forestilling ”Nybarberet i  I 2010 havde jeg efterhånden fået svært ved at få
     melde mig til optagelsesprøven det år, så det gjorde  Sevilla – usædvanlig frit efter Rossini”.       tid til at passe jobbet på Den Jyske Opera ordent-
     jeg ud fra devisen om, at ”det har jeg aldrig prøvet                                                  ligt. Og jeg havde siden Figaros’ start haft en del
     før, så det kan jeg nok godt”.                                                                        orlov fra DJO. Så meget at mine kolleger begyndte
     Man skulle til prøven synge seks klassiske sange,                                                     at kalde mig ”Orlovski”.
     og jeg havde kun fået lært fem. Men jeg tænkte, at                                                    Jeg besluttede mig derfor for at sige mit faste job
     jeg jo da også kunne synge noget helt andet som                                                       op og blive freelance.
     slutnummer. ”Hvem orker også at høre seks klas-                                                       De første par år supplerede jeg indkomsten fra Fi-
     siske numre i træk”, tænkte jeg? I nogle år havde                                                     garos  og  andre  sangjobs  med  en  kirkesangerstil-
     jeg sunget og spillet numre af den amerikanske sa-                                                    ling. Men i dag lever jeg fuldtids af Figaros.
     tiriker Tom Lehrer, så jeg valgte et af hans numre
     som slutnummer. Og jeg aftalte med pianisten, at                                                      Vi har siden ”Nybarberet” og ”Farinelli” produce-
     når vi var færdige med det femte klassiske num-                                                       ret ”Maskarade – freden er forbi”, ”Livet er en ga-
     mer, skulle hun rejse sig og sige, at nu havde jeg                                                    ade – løsningen staar på bagsiden” en Kabaret om
     ikke betalt for mere, så nu gik hun. Som sagt, så                                                     Storm P., ”HMS Pinafore – det hele sejler”, ”Fla-
     gjort. Og mens juryen, der bl.a. bestod af Peter Ba-                                                  germusen – nu gik det ellers lige så godt”, ”Mester-
     stian, sad måbende nede i salen, satte jeg mig til det                                                sangerne paa Møllegaarden – naar opera kommer
     store koncertflygel, og så fik de Tom Lehrers ”The                                                    til korch”, ”Piraterne fra Penzance – svinger træ-
     Masochism tango” for fuld udblæsning. Da num-                                                         benet og går planken ud”, ”Svend, Knud og Valde-
     meret var slut, brød juryen ud i spontan klapsalve.                                                   mar – synger på sidste vers”, ”Gullaschbaronen”
     Jeg gik ud af salen med overbevisningen om, at ”nu                                                    og den seneste ”Elverhøj – men tonen er lav”. Alle
     er den der!”. Der var nemlig ikke blevet klappet til                                                  forestillinger, hvor sang og komik er det centrale.
     nogen af de andre optagelsesprøver. Jeg, der kun  Nybarberet i Sevilla - Jakob Næslund og Hans Due-
     havde sunget klassisk i godt tre måneder, var nu,  holm.
     gik jeg selv ud fra, på vej mod skyerne og berøm-
     melsen. Jeg blev kaldt ind igen for at få karakte- Da vi tog til Danmarks Teaterforeningers årlige se
     ren (mon det blev 11, eller kunne man håbe på et  minar (det er en slags salgsmesse for teater) i no-
     13-tal?), og jeg fik den nedslående karakter 5, altså  vember 2007 med den, solgte vi 15 forestillinger,
     ikke bestået, men med besked om at komme igen  hvilket vi syntes var helt vildt. I 2008 solgte vi lidt
     næste år, når jeg havde fået lært lidt mere. Og hvis  flere af ”Nybarberet”, og da vi i 2009 besluttede at
     jeg så ville undlade selv at spille klaver til, så……. kaste os over den gamle operette ”Farinelli”, solgte
     Næste år kom jeg ind (jeg undlod at spille klaver  vi 35 forestillinger!
     selv), og jeg gik to år på konservatoriet i Aalborg,
     og dernæst fire år på konservatoriet i Aarhus.     ”Farinelli”, som vi skrev om og omplantede til et
                                                        tv-studie  og  en  slags  ”Farinelli  –  her  er  dit  liv”,
     Ved siden af konservatoriestudiet i Aarhus blev jeg  viste sig dog at give lidt udfordringer sine steder
     også medlem af operagruppen Æventyr-Operaen.  rundt i landet. Publikum er ikke altid lige gode til at  HMS Pinafore - Hans Dueholm, Jakob Næslund og
     Her  mødte  jeg  min  nuværende  kone  Birgitte,  og  læse meget andet end overskriften, når de køber en  Allan Dahl Hansen sammen med en masse søfolk.
     sammen med de andre i gruppen spillede vi opera  forestilling. Og da ”Farinelli” er en populær titel,
     for børn rundt i landet i godt og vel 10 år. Samti- troede nogle, at de skulle ind og se den gode gamle
     dig var jeg blevet medlem af Den Jyske Operas as- Farinelli. Og det selvom vi havde kaldt forestillin-
     sistentkor, hvilket betød, at jeg kom med i en del  gen ”Farinelli – der er intet under bæltestedet” og
     forestillinger på Den Jyske Opera, også på turné.  i beskrivelsen af forestillingen havde gjort alt for
     Alt dette var god træning for en ung sanger, og da  at signalere, at det her var en noget anderledes ud-
     Den  Jyske  Opera  slog  24  faste  korstillinger  op  i  gave, end man var vant til.
     1999 søgte jeg en af dem og fik den.
     I mellemtiden var Birgitte og jeg blevet forældre
     til Emil og Stine, og sammen var vi flyttet til den
     gamle skole i Halling.

     I 2004, efter fire år som fastansat korist og indi-
     mellem solist på Den Jyske Opera, begyndte jeg
     at kede mig lidt. Så sjovt er det heller ikke at stå i
     baggrunden og synge kor, mens andre er solister i
     forgrunden.
     Jeg  stiftede  derfor  teater-  og  operaselskabet  Fi-
     garos, hvor jeg og gode kolleger tog ud for at un-
     derholde med opera, operette, viser og andet sang
     blandet med komik.
     I 2006 fik min kollega og gode ven tenoren Jakob
     Næslund og jeg sammen med pianisten Allan Dahl                                                        HMS Pinafore - Hans Dueholm som lille Forglem-
                                                                                                           migej.

                                                                                                           Jakob  Næslund  besluttede  efter  Flagermusen  at
                                                                                                           blive souschef på Den Ny Opera i Esbjerg, så han
                                                                                                           blev skiftet ud med sopranen Lisbeth Kjærulff. Og
                                                                                                           i ”Elverhøj” har vi også fået skuespilleren og revy-
                                                        Farinelli - Jakob Næslund og flere udgaver af Hans  kunstneren Rasmus Krogsgaard med. Min trofaste
                                                        Dueholm.                                           pianist Allan Dahl Hansen er stadig med, og ham
                                                                                                           slipper jeg ikke.
                                                        I  Kolding  forsøgte  en  teaterforeningsformand  at  Teaterforeningerne  har  igennem  årene  lært  os  at
     Figaros - opera with a twist. www.figaros eu       forklare  en  ældre  herre,  at  denne  ”Farinelli”  var  kende, og vi har fået bygget et stort og trofast pub-
     Operachef Hans Dueholm.                            lidt anderledes, og at det måske ikke var noget for  likum op, som nu kender vores skæve form for hu-
   1   2   3   4   5   6   7   8   9